Investeringsfilosofi

Vår investeringsfilosofi består av ett långsiktigt och aktivt ägande, där vi med hjälp av den samlade erfarenheten och kunskapen i bolagen vi förvärvar, vår egen erfarenhet och vårt starka nätverk bidrar till att bolagen utvecklas positivt.


Som nya ägare i ett bolag får man ofta ansvar för någons livsverk. Det ansvaret tar vi på stort allvar och det blir en extra drivkraft som hjälper oss att vidareutveckla bolaget. Vi drivs av starka relationer, utveckling och tillväxt, och vi är en grupp som värdesätter entreprenörskap.


Vår strategi är enkel. Vi är helt övertygade om att genom att vi stöttar, motiverar och utvecklar medarbetarna, så kommer medarbetarna att utveckla bolagen tillsammans med oss. Bolag drivs av människor och det är där kraften ligger. Vårt fokus på bolagskultur gör att vår investeringsfilosofi snarare är en ledarskapsfilosofi.


Vi har ett långsiktigt ägarperspektiv. Eftersom vi utvecklar bolagen med inställningen att vi ska leva med dem för lång tid framöver så kan vi ta rätt beslut utifrån ett långsiktigt perspektiv och undvika att ta kortsiktiga, ofta felaktiga, beslut.


Vi har inte en baktanke om en framtida försäljning. Vi vill behålla och utveckla framgångsrika bolag med fokus på långsiktig tillväxt och god lönsamhet. Det åstadkommer vi genom ett tydligt fokus på hög kundnytta i form av hög kvalitet i både produkt, leverans och service och att tillsammans med ledningarna och medarbetarna i bolagen utveckla nytänkande affärsmodeller, en enkel och effektiv affärsstyrning och att våga investera i att nå nya marknader.


För oss är det viktigt att känna våra bolag; dess medarbetare, kunder, konkurrenter, leverantörer och att förstå marknadsdynamiken. Vi använder oss inte av rådgivare när vi förvärvar bolag – vi vill själva sätta oss in i och förstå vad vi ger oss in på. Det gör oss till mycket bättre ägare och bollplank för ledningarna när vi väl är nya ägare. Dessutom tenderar färre mellanhänder att underlätta förvärvsprocessen som kan vara nog så svår, inte minst för säljaren som ofta säljer sitt livsverk.

Om oss

EKKG är en privatägd bolagsgrupp bestående av ett flertal nordiska bolag. EKKG och dess team har stor erfarenhet av bolagsförvärv– både från ett förvärvsperspektiv och som aktiva ägare av rörelsedrivande bolag såväl inom produktion som tjänster och handel. 

Förvärvskriterier

EKKG förvärvar och utvecklar välskötta kvalitetsbolag med gott rykte, starka varumärken och som är ledande i sina marknadsnischer. Vi fokuserar på ägarledda bolag som är redo för nästa steg, men som behöver stöd – både kompetensmässigt och finansiellt – för att utvecklas vidare. Vi ser gärna att tidigare ägare stannar kvar i bolaget efter förvärvet och utvecklar verksamheten tillsammans med oss, så länge tidigare ägare vill det. Dock kommer alltid en överlämning för att säkerställa att vi tillvaratar tidigare ägares kunskaper att vara nödvändig.


Historisk stabilitet

EKKG går in som majoritetsägare i mogna bolag med en stark entreprenörskultur och förmåga till lönsam tillväxt. Försäljningen ska fördelas mellan tillräckligt många kunder för att ge god riskspridning. Bolagen ska uppvisa ett rörelseresultat i storleksordningen 10 – 40 miljoner kronor och ha en tydlig utvecklingspotential med oss som ägare. Med mogen menar vi:


  • Beprövad affärsmodell

  • Etablerade produkter, tjänster eller tekniska lösningar


  • Stabilt kassaflöde


Vi vill kunna följa bolaget över minst en konjunkturcykel för att se hur det klarat av både hög- och lågkonjunktur, men även att utveckla erbjudandet, bredda försäljningen och stärka kundrelationerna över tiden.


Naturlig efterfrågan

Då vi har evighetsperspektiv i alla våra förvärv är det viktigt att produkter och tjänster baseras på en naturlig efterfrågan. Det ska också finnas en riskspridning bland bolagets leverantörer i form av att det antingen skall vara en god spridning eller att de är lätt utbytbara. Produkter och tjänster baseras på en naturlig och långsiktig efterfrågan. Därför förvärvar vi inte i bolag som byggt sin verksamhet kring trendinriktade produkter eller på kunderbjudanden som av andra skäl kan bli kortlivade.


I första hand ska våra verksamheter vara inriktade på företagskunder, det vill säga på business-to-business (B2B). Vi ser gärna att bolagen har tillverkning eller försäljning utomlands, men Sverige ska vara basen och hemvisten.

Team


Erik Gustafsson

+46 70 921 88 08

erik.gustafsson@ekkg.se


Carl Emilsson

+46 70 921 86 86

carl.emilsson@ekkg.se


Sara Wessman

+46 70 921 88 14

sara.wessman@ekkg.se


David Hasselström

+46 70 965 91 19

david.hasselstrom@ekkg.se


Joakim Lundgren

+46 70 921 00 48

joakim.lundgren@ekkg.se


EKKG